Poniższa tablica przestawia wartości prawdopodobieństwa rozkładu t studenta dla konkretnego poziomu istotności \( \alpha \) oraz n-1 -stopni swobody.
Niech \( T_{n-1} \) będzie zmienną z rozkładu t studenta o n-1 stopniach swobody, wtedy z tablicy możemy odczytać wartość krytyczną \( ( t_{\alpha , n-1}) \) dla danego poziomu istotności \( \alpha \) .
Wartość krytyczna może być zapisana na 2 sposoby:
- \( P(|{T_{n-1} }| > t_{\alpha , n-1} ) = \alpha \)
- \( P(|{T_{n-1} }| \leq t_{\alpha , n-1} ) =1- \alpha \)
Przestawienie wartości krytycznych oraz rozkładu t-studenta dla poziomu istotności \( \alpha\)
Poniżej tablicy umieściłem przykład oraz przydatne wiadomości dotyczące tablicy rozkładu t studenta.
Tablica rozkładu t studenta:
Jak odczytywać wartości z tablicy rozkładu t studenta?
Ilość stopni swobody odczytujemy z pierwszej kolumny(zaznaczonej jako k). Pamiętaj, że jeżeli masz n obserwacji to ilość stopni swobody to n-1!
W zadaniach często podany jest poziom istotności, czyli \( 1- \alpha \). Aby skorzystać z tablicy musimy wyliczyć samo \( \alpha \) ale to nie jest trudne.
Przykład wyliczania wartości:
Mamy 20 obserwacji i chcemy wyliczyć wartość krytyczną dla poziomu istotności 90%.
\( 1 – \alpha = 0.9 \)
\( \alpha = 0.1\)
n = 20, czyli mamy n-1 = 19 stopni swobody
Z tablicy odczytujemy wartość dla \( t_{0.1 , 19} \approx 1.729 \)
Co w przypadku gdy n > 30?
Gdy n > 30 rozkład t studenta nie wiele różni się od rozkładu normalnego więc w zadaniach przyjmuje się wartości z tablicy rozkładu normalnego.
Co jesli mamy 1540 stopni swobody?
Wtedy traktujemy rozkład t-studenta jak rozkład normalny.
A jeśli mamy obszar jednostronny? wtedy musimy odczytać t2alfa,n-1?
Dokładnie tak.
Co to są stopnie swobody, o czym one mówią i do czego się wykorzystuje i dlaczego Nazywają się stopniami swobody?
Dzięki za pytanie. Jutro napiszę o tym krótki post :)