Zmienna losowa to funkcja która zdarzeniom losowym przypisuje jakieś wyniki.
Przykład \(\)
Załóżmy, że gramy w grę, która polega na rzucie monetą. Jeżeli wypadnie reszka to dostajemy 5zł. Jeżeli wypadnie orzeł to my dajemy 5zł.
Taką zmienną losową możemy nazwać X i zapisać następująco:
\( X = \left\{ \begin{array} { l l } { \text{ 5,} } & { \text{jeżeli wypadnie reszka} } \\ { \text{-5,} } & { \text{jeżeli wypadnie orzeł} } \end{array} \right. \)
Opis zdarzenia możemy zamienić na prawdopodobieństwo. Prawdopodobieństwa obu zdarzeń (reszka/orzeł) wynoszą \( \frac{1}{2} \).
Wtedy zmienną losową X możemy zapisać:
\( X = \left\{ \begin{array} { l l } { \text{ 5,} } & { p = \frac{1}{2} } \\ { \text{-5,} } & { p = \frac{1}{2} } \end{array} \right. \)
Lub w tabelce:
\( X_{i} \) | \( -5 \) | \( 5 \) |
\( p_{i} \) | \( \frac{1}{2} \) | \( \frac{1}{2} \) |
Wyróżniamy kilka rodzajów zmiennych losowych:
Zmienna dyskretna
Zmienna dyskretna jest określona tylko dla skończonego zbioru wartości (upraszczając gdy wartości są od siebie odseparowane).
Przykłady:
1) Rzut monetą, możliwe wartości = {orzeł, reszka}
2) Rzut kostką, możliwe wartości = {1, 2, 3, 4, 5, 6}
3) Zarobki w pewnej firmie, możliwe wartości {2500zł, 3500zł, 5000zł}
4) Zmienna z rozkładu Poissona, możliwe wartości 0, 1, 2, 3, …
Zmienna ciągła
Zmienna ciągła jest określona dla wszystkich liczb z przedziału, np. dla wszystkich liczb z przedziału [0,1] albo dla wszystkich liczb rzeczywistych.
Przykłady:
1) Zmienna losowa z rozkładu normalnego, możliwe wartości \( x \in R \)
2) Zmienna losowa z rozkładu jednostajnego na przedziale [0,2], możliwe wartości \( x \in [0,2] \)
3) Zmienna losowa z rozkładu wykładniczego, możliwe wartości \( x \geq 0 \)