Indeks jednopodstawowy

\(\)

Indeks jednopodstawowy to indeks w którym okres do którego się odnosimy jest z góry ustalony, tzn. analizując np. kolejne lata możemy dowiedzieć się o ile procent wzrosła/spadła wartość względem z góry ustalonego roku.

Definicja:

\( i_{t/s} = \frac{Y_{t}}{Y_{s}} \), gdzie \( Y_{t} \) – wartość w okresie t, \( Y_{s} \) – wartość w okresie s

Np. \( i_{2008/2005} \) oznacza że wartość np. sprzedaży była w roku 2008 o \( (i_{2008/2005} – 1) \cdot 100\% \) wyższa/niższa niż w roku 2005.

Średniookresowe tempo zmian określa jak średnio zmieniają się wartości:

\( \overline{T}_{n} = (\overline{i}_{g} – 1) \cdot 100\% \)

gdzie \( \overline{i}_{g} = \sqrt[n-1]{i_{n/1}} \)

\( i_{n/1} \) – najbardziej odległy indeks jednopodstawowy: jeżeli mamy dane za lata 2008-2015, a za podsatwe przyjmujemy 2008 to jako \( i_{n/1} \) użyjemy indeksu \( i_{2015/2008} \).

Interpretacja:
Jeżeli średniookresowe tempo zmian w latach 2005-2009 wynosi \( T_{n}=1.05 \) to oznacza to, że średnio co roku wartość wzrastała o 5%.

Indeks jednopodstawowy może się przydać gdy interesuje nas odniesienie do konkretnego roku.

Zadanie 1:
Pewna firma prowadziła kampanię reklamową, którą została rozpoczęta w 2010 i trwała 3 lata. Wartość sprzedaży została przedstawiona w poniższej tabeli:

ROK2009-przed kampanią201020112012
WARTOŚĆ SPRZEDAŻY10 tys.12 tys.11 tys.11 tys.

1) Oblicz i opisz słownie indeksy jednopodstawowe przyjmując za podstawę rok 2009.
2) Czy reklamę można ocenić za skuteczną?
3) Oblicz średniookresowe tempo zmian w okresie 2009-2012.

Dalsza część treści jest płatna. Dokonaj zakupu lub zaloguj się

Możesz sprawdzić również regulamin
Zaloguj się lub Wykup
Sprawdź Wykup
Anuluj
7dniowy dostęp do Indeksów, 12zł
30dniowy abonament, 29zł
90dniowy abonament, 49zł
Odblokuj dostęp do treści związanych z indeksami Odblokuj dostep
Odblokuj dostęp do wszystkich treści na 30 dni. Odblokuj dostep
Odblokuj dostęp do wszystkich treści na 90 dni. Odblokuj dostep
Anuluj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.